• 1
    nationaal coOrdinator digitale zorg
  • 2
    vinger van het scherm
  • 3
    phoneforest
  • 4
    de digitafel
  • 5
    donata
  • 6
    verlicht
  • 7
    instantzorg
  • 8
    terecht
  • 9
    data to the people
  • 10
    inclusiefste website van het jaar award

nationaal coOrdinator digitale zorg

nationaal coOrdinator digitale zorg

Aanleiding

De wijze van uitwisseling van medische gegevens dateert uit de vorige eeuw. Er wordt nog steeds gefaxt en radiologiebeelden worden per cd-rom met een patiënt meegegeven of per post opgestuurd. Dit leidt tot vertraging in de behandeling met mogelijke gezondheidsrisico’s voor patiënt. Daarnaast zorgt het voor een verhoogde werkdruk bij zorgverleners en werkt het datalekken in de hand. Anno 2019 vinden wij dit niet meer kunnen. De techniek is er, maar niemand neemt de verantwoordelijkheid om dit probleem op te lossen door de vele, soms tegenstrijdige, belangen.

nationaal coOrdinator digitale zorg

Oplossing

Onze oplossing is een kwartiermaker die de leiding neemt en alle partijen aanspreekt op hun verantwoordelijkheid. Deze kwartiermaker krijgt de opdracht te starten met een rondetafelgesprek met de betrokken partijen om deze verantwoordelijkheid duidelijk te maken. Daarnaast geven we een overzicht met de belangrijkste knelpunten die digitale gegevensuitwisseling momenteel in de weg staan, met een bijpassend beleidsvoorstel.

  • "We zijn een administratiebureau dat ook patiënten behandelt."

    Werknemer Nederlandse Zorgautoriteit

  • "De beproefde tactiek van grote techbedrijven is institutionele bescherming te ondermijnen door het te reduceren tot individuele consent"

    Bart Jacobs

    Hoogleraar Interdisciplinary Hub for Security, Privacy and Data GovernanceRadboud Universiteit
nationaal coOrdinator digitale zorg

Impact

Een softwaremarkt met gezonde onderlinge concurrentie, die bovenal het gebruiksgemak van zorgverleners en privacy van patiëntgegevens voorop stelt. Efficiëntere administratie levert tijdswinst op, wat zich terugbetaalt in zowel lagere kosten als – nog belangrijker – betere zorg, en meer tijd voor de patiënt en werkplezier voor zorgverleners.

Op 29 oktober verscheen op NRC Live het artikel: “Digitaal patiëntgegevens uitwisselen: wie wordt de nieuwe aanvoerder?”, geschreven door DenkTankers Féline Scheijmans en Pascalle Stijger Lees het artikel.

 

nationaal coOrdinator digitale zorg

Toekomstperspectief

Judith komt terecht op de spoedeisende hulp na een ongeluk met de racefiets. Ze is een weekendje weg in Limburg en dus niet in de buurt van het ziekenhuis waar ze normaliter komt. Bart, de betrokken spoedeisende hulp-arts, kan de gegevens van Judith eenvoudig en digitaal verkrijgen uit het andere ziekenhuis en is zo snel op de hoogte van haar medicijngebruik en voorgeschiedenis. Judith kan daardoor de acute behandeling krijgen die ze op dat moment nodig heeft zonder dat er gewacht hoeft te worden op gegevens die de behandelaar in haar woonplaats moet opsturen. Bart heeft als arts de mogelijkheid om digitaal en veilig gegevens van alle patiënten die hij behandelt op te vragen. Daardoor is hij in staat sneller de juiste zorg op maat te leveren. Het scheelt hem dagelijks een hoop tijd en frustratie. Goede zorg leveren is nu een stuk leuker en eenvoudiger dan een aantal jaren geleden.

nationaal coOrdinator digitale zorg

Gezocht

  • Ziekenhuisbestuurders, (koepelverenigingen van) zorginstellingen, softwareleveranciers in de zorg en overige geïnteresseerden die net als wij vinden dat deze praktijken niet langer tot de 21e eeuw behoren.

"Er groeit een generatie op die niet weet wat een fax is, toch is het dagelijkse praktijk in de zorg."

Fuuk van der Scheer (deelnemer NDT'19)
nationaal coOrdinator digitale zorg

Contactpersonen

Féline behaalde haar bachelor en master Geneeskunde aan de Universiteit Utrecht, en is inmiddels al twee jaar bezig met de specialisatie tot neuroloog in het UMC Utrecht, waar sinds het begin van dit jaar een PhD bij is gekomen. Féline weet wat ze wil en heeft een duidelijke stem in de groep. Ze houdt hiermee veel mensen scherp en motiveert ze tegelijkertijd. Vers van de cum laude-pers met een Master of Science in Nutrition & Health, maakte Pascalle afgelopen september de tocht vanuit Wageningen om Amsterdam te leren kennen en deel uit te gaan maken van de Nationale DenkTank. Ze is slim, werkt hard en weet anderen kritisch te houden. Fuuk is de verbindende factor van dit trio, met haar enthousiasme is ze multi-inzetbaar! Bij haar studie Technische Bestuurskunde in Delft heeft ze geleerd hoe ze haar mannetje moet staan.

Féline Scheijmans
f.scheijmans@nationale-denktank.nl
Fuuk van der Scheer
f.vanderscheer@nationale-denktank.nl
Pascalle Stijger
p.stijger@nationale-denktank.nl
nationaal coOrdinator digitale zorg

Bronnen

    vinger van het scherm

    vinger van het scherm

    Aanleiding

    Met de smartphone en het alom beschikbare internet groeien kinderen op in een digitale wereld. Naast de kansen zijn de gevaren ervan soms onderbelicht. Inmiddels voldoet 5 tot 11% van de Nederlandse jongeren aan de criteria voor een social media verslaving, kampt bijna 10% van de jongens met een gameverslaving, zegt 40% slechter te slapen door social media en heeft 30% concentratieproblemen (Boer, CBS, Coates, Van den Eijnden). Deze alarmerende cijfers lijken stijgende en een groot deel van deze jongeren krijgt geen passende hulp. Het ontbreekt echter nog aan wetenschappelijke richtlijnen voor medische begeleiding van deze digitale consumptie.

    vinger van het scherm

    Oplossing

    Dit beleidsvoorstel beoogt de laatste wetenschappelijke kennis te bundelen in een jeugdgezondheidszorgrichtlijn met advies aan kinderen en ouders over verantwoord schermgebruik, zoals gebruik rondom het slapen gaan. Deze adviezen zullen worden uitgezet over de bestaande wegen van de jeugdgezondheidszorg voor kinderen van 0 tot 18 jaar, verdeeld over 3 leeftijdsgroepen.

    Op consultatiebureaus (0 tot 4 jaar) zullen jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen ouders adviseren over toekomstig schermgebruik van hun kinderen. Op basisscholen (4 tot 12 jaar) zullen jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen screenen op signalen van risicovol beeldschermgebruik. En op middelbare scholen (12 tot 18 jaar) zullen jeugdverpleegkundigen en jeugdartsen jongeren met digitale verslavingen doorverwijzen naar adequate zorginstanties zoals de GGZ.

    In samenwerking met AJN Jeugdartsen Nederland en met visuele hulp van Panton is onderstaande poster speciaal ontwikkeld voor dit initiatief

    • "Overmatig beeldschermgebruik heeft gevolgen niet alleen voor kinderogen maar ook de algemene ontwikkeling van onze jeugd. Alles met mate dus laten we als volwassenen het goede voorbeeld geven."

      Vasanthi Iyer

      jeugdarts/ AJN ambassadeur VisusInzicht
    vinger van het scherm

    Impact

    Dit kan een kostenbesparende interventie zijn omdat het elk Nederlands kind bereikt en zo massale gedragsverandering kan bewerkstelligen. De oplossing is gebaseerd op preventie door vroege voorlichting aan de ouders en ondersteuning van hulpbehoevende jongeren.

    Bekijk voor gedetailleerde informatie over beeldschermgebruik de uitgebreide toolbox van het Nederlands Jeugdinstituut.

    vinger van het scherm

    Toekomstperspectief

    Burak (7) is zo verknocht aan zijn smartphone dat hij er het liefst non-stop op bezig is. ‘s Avonds voor het slapen gaan is hij echter offline en gaat hij op tijd slapen. Het is namelijk zijn moeder Ümmü die dit goed in de gaten houdt, gebruikmakend van de opvoedingshandvatten over schermgebruik die ze ontving van de jeugdverpleegkundige. Ook in de klas is Burak een geconcentreerde leerling omdat zijn basisschool een uniform mobieltjesbeleid hanteert op basis van de laatste richtlijnen. Zorgcoördinator Zara organiseert namelijk sessies voor de docenten over verantwoord mobieltjesgebruik voor de leerlingen. Met Buraks neef Ömer (13) gaat het op de middelbare school wat minder goed: hij is zó intensief actief op social media dat hij in het dagelijkse leven aan niets anders meer kan denken en niet meer met vrienden speelt. Ook zijn schoolresultaten gaan achteruit. Tijdens een screening heeft de schoolverpleegkundige dit in de gaten gekregen: ze werkt nu samen met zijn ouders aan een plan om hem terug op de rails te krijgen.

    vinger van het scherm

    Gezocht

    • Betrokken jeugdgezondheidszorgprofessionals en epidemiologen voor het opstellen van deze richtlijn.

    "Tijdens mijn ervaring als jeugdarts bij de GGD Amsterdam heb ik in de praktijk gezien wat de effecten zijn van digitale media op kwetsbare jongeren: vandaar dit beleid."

    Jeffrie Buckle, deelnemer NDT'19
    vinger van het scherm

    Contactpersonen

    Karima behaalde haar bachelor in Health and Life Sciences en haar master in Management Policy Analysis and Entrepeneurship in Health and Life Sciences aan de VU. Naast haar passie voor de gezondheidszorg zet Karima zich al jaren in voor verschillende maatschappelijke organisaties, zowel in binnen- als buitenland. Jeffrie begint dit jaar als AIOS in de sociale geneeskunde, en behaalde tevens een master in International Affairs van Sciences Po Parijs.

    Jeffrie Buckle
    j.buckle@nationale-denktank.nl
    Karima Hazzouti
    k.hazzouti@nationale-denktank.nl
    vinger van het scherm

    Bronnen

    1. Boer, M., & Van den Eijnden, R.. . Hoofdstuk 8: Sociale media en Gamen, (2018). In G. W. J. M. Stevens, S.. Van Dorsselaer, M. Boer, S. De Roos, E. Duinhof, T. Ter Bogt, R. J. Van den Eijnden, L. Kuyper, D. Visser, W. Vollebergh, & M. De Looze (Eds.), HBSC 2017: Gezondheid, welzijn en de sociale context van jongeren in Nederland. Utrecht, The Netherlands: University of Utrecht
    2. Centraal Bureau voor de Statistiek, 2018. Statistische trends - opvattingen over sociale media
    3. Centraal Bureau voor de Statistiek, 2015. Jongeren over sociale media
    4. Coates, A. E., Hardman, C. A., Halford, J. C., Christiansen, P., & Boyland, E. J. (2019). Social Media Influencer Marketing and Children’s Food Intake: A Randomized Trial. Pediatrics, 143(4), e20182554
    5. Van den Eijnden, R. J. J. M., Lemmens, J. S., & Valkenburg, P. M. (2016). The Social Media Disorder Scale. Computers in Human Behavior, 61, 478–487. doi:10.1016/j.chb.2016. 03.038
    6. Bron Poster m.b.t. eenzaamheid: Opiniepanel EenVandaag, september 2018. Jongeren (16 -34 jaar) en eenzaamheid https://eenvandaag.avrotros.nl/fileadmin/user_upload/PDF/2018_3Vraagt_onderzoek_eenzaamheid.pdf
    7. Bron Poster m.b.t. concentratieproblemen: Centraal Bureau voor Statistiek (2015). Jongeren over sociale media
    8. Bron Poster m.b.t. verslaving Centraal Bureau voor Statistiek (2017). Statistische trends – opvattingen over social media
    9. Bron Poster m.b.t. schoolprestaties Centraal Bureau voor Statistiek (2017). Statistische trends – opvattingen over social media
    10. Bron Poster m.b.t. bijziendheid - Nog te publiceren: MC Erasmus (2020). Epidemiologische studie van bijziendheid onder kinderen in Rotterdam
    11. Bron Poster m.b.t. rug- en nekklachten: AJN Jeugdartsen Nederland, oktober 2018. Factsheet beeldschermgebruik – gevolgen voor de gezondheid in het digitale tijdperk.
    12. Bron Poster m.b.t. rug en nekklachten: Shan et al. (2013). Correlational analysis of neck/shoulder pain and low back pain with the use of digital products, physical activity and psychological status among adolescents in Shanghai.
    13. Bron Poster m.b.t. slaap: Centraal Bureau voor Statistiek (2017). Statistische trends – opvattingen over social media
    14. Bron Poster m.b.t. 20-20-2 regel: Oogfonds, 20-20-2 regel. Geraadpleegd op: https://oogfonds.nl/oogklachten/bijziendheid-bij-kinderen

    phoneforest

    Hang samen je telefoon op vaste momenten in de boom voor gerichter, bewuster en gezelliger menselijk contact

    phoneforest

    Aanleiding

    In de digitale samenleving is ‘altijd aan’ de norm geworden. Overprikkeling en stress komen in Nederland veel voor en afleidende prikkels van telefoons dragen hieraan bij (Johannes, 2018). Alleen al de aanwezigheid van een telefoon leidt tot concentratieverlies (Ward, 2017). Zelfs mensen die zich bewust zijn van het probleem hebben moeite om op individuele basis hun schermtijd te verminderen. 60% van de Nederlanders geeft aan schermtijd te willen verminderen, desalniettemin lukt dit maar bij de helft (NDT NEWCOM survey, 2019).

    phoneforest

    Oplossing

    PhoneForest is een installatie die mensen helpt gezamenlijk afstand te nemen van digitale afleiding. Je mobiel kan worden achterlaten in de ophijsbare bladeren van een boom, waar hij meteen wordt opgeladen en veilig is. Door collectief gebruik gaat PhoneForest bloeien. De installaties staan in kantoren bij bedrijven, in restaurants en bij theaters.

    • We werken voor een gezonde jeugd, dan is het belangrijk om goed te weten wat er leeft onder jongeren. Wat ze doen, wat ze raakt en waar ze tegenaan lopen. De deelnemers, jonge denkers die dicht bij het onderwerp en de doelgroep staan, helpen ons om hier meer over te weten te komen (door o.a. het gesprek met middelbare scholieren aan te gaan). We doen mee aan de NDT 2019 omdat we echt meer willen leren over de online wereld waar jongeren zich in begeven.

      Jasper Oomen

      Adviseur Marketing en Communicatie JOGG
    phoneforest

    Impact

    PhoneForest verbetert concentratie, flow en vermindert prikkels. Vergaderingen zijn productiever en creatiever. De activiteit komt weer centraal te staan: samen vergaderen, werken of dineren; menselijk contact wordt gestimuleerd. Met PhoneForest wordt het gesprek en de bewustwording over prikkels van de mobiel aangewakkerd. Bij herhaaldelijk gebruik wordt bijgedragen aan gedragsverandering. Zo is het niet langer normaal om ‘altijd aan’ te staan.

    phoneforest

    Toekomstperspectief

    2025: Klaasje komt op haar werk, ze heeft een drukke dag voor de boeg die start met een teamvergadering. In de vergaderruimte staat PhoneForest, waar alle collega’s hun telefoon in hangen. Heerlijk, even geen telefoon! Iedereen heeft zijn volle aandacht bij de vergadering, en de agendapunten worden snel afgewerkt. Ook bij een belangrijke deadline hangt Klaasje haar mobiel in de boom.

    Nu PhoneForest een tijdje in gebruik is, zijn langzaam de normen rond telefoongebruik veranderd. Tijdelijk niet bereikbaar zijn en niet meteen reageren is normaal. Bij echt belangrijke vragen loopt ze even binnen bij een collega. Dat werkt prima.

    Telefoons worden alleen gebruikt wanneer ze bijdragen aan werk. Niemand mist ze eigenlijk. Borrels zijn gezelliger, discussies levendiger. Klaasje gunt iedere organisatie een PhoneForest.

    phoneforest

    Gezocht

    • Organisaties die interesse hebben in vergaderingen met meer focus of die prikkels op de werkvloer willen verminderen.
    • Ontwerpers die willen bijdragen aan een weerbaarder Nederland en producenten of investeerders die geloven in de waarde van selectief ‘uitstaan’.

    "Wat ontzettend leuk was, toen we gingen prototype bij een groot bedrijf, zagen we dat de vergadering veel geëngageerder was en dat mensen veel meer in discussie gingen met elkaar toen de telefoon in de boom hing."

    Vera Vrijmoeth
    phoneforest

    Contactpersonen

    Zeg je Vera, dan zeg je: rechtvaardigheid, het verminderen van maatschappelijke ongelijkheid en duurzaamheid. Met andere woorden: een beter bestaan voor iedereen. Plym is een harde werker. Met haar enthousiasme steekt ze iedereen in de DenkTank aan en door haar spontaniteit zijn er al vele mensen op de hoogte van de campagne #digitaalopdekaart.

    Plym de Jong
    p.dejong@nationale-denktank.nl
    Vera Vrijmoeth
    v.vrijmoeth@nationale-denktank.nl
    phoneforest

    Bronnen

    1. Newcom Survey NDT, 2019
    2. Johannes, N., Veling, H., Verwijmeren, T., & Buijzen, M. (2018). Hard to resist? The effect of smartphone visibility and notifications on response inhibition. Journal of Media Psychology: Theories, Methods, and Applications
    3. Ward, A. F., Duke, K., Gneezy, A., & Bos, M. W. (2017). Brain drain: The mere presence of one’s own smartphone reduces available cognitive capacity. Journal of the Association for Consumer Research, 2(2), 140-154

    de digitafel

    de digitafel

    Aanleiding

    Voor een aanzienlijk deel van de mensen is het lastig om nieuwe digitale mogelijkheden op te pakken, hoewel deze behoorlijk wat voordelen kunnen bieden. Er zijn veel cursussen en plekken waar mensen hulp kunnen krijgen, maar die zijn niet altijd te vinden op de plek waar mensen zoeken, en deze hulp sluit niet altijd goed aan bij de vraag. Andersom vinden de hulpinstanties het zelf lastig om de doelgroep te vinden.

    de digitafel

    Oplossing

    De DigiTafel zorgt ervoor dat mensen op verschillende plekken in het land bereikt en geholpen kunnen worden. De tafel zal in supermarkten, kringloopwinkels en andere dagelijkse locaties komen te staan. Hierdoor komt de hulp naar de doelgroep toe, in plaats van de doelgroep naar een plek waar ze zich niet thuis voelen. De drempel wordt verlaagd voor mensen om hun vraag te stellen en dat doorbreekt het schaamtegevoel. Mensen worden geholpen met directe hulp, met oefenen en doorverwijzen.

    • Ik hoop dat alle deelnemers ook na de Nationale DenkTank op werkplekken komen waar ze datgene wat ze in de DenkTank over de digitale samenleving hebben geleerd met zich meenemen en in de praktijk kunnen brengen.

      Mieke van Heesewijk

      ProgrammamanagerSIDN fonds
    de digitafel

    Impact

    De DigiTafel is simpel en toegankelijk en gaat naar de mensen toe. Dit zorgt ervoor dat zelfs mensen die niet durven of mensen die zich niet bewust zijn dat ze digitaal achterblijven, beter mee kunnen komen in de digitale samenleving.

    de digitafel

    Toekomstperspectief

    Kasper wil huurtoeslag aanvragen bij de Belastingdienst en moet daarvoor inloggen
    met zijn DigID. Helaas is hij zijn DigID-wachtwoord vergeten en komt hij er niet uit wat te doen. Even zat hij eraan te denken om dan maar niets aan te vragen, maar hij wordt op andere ideeën gebracht wanneer hij boodschappen aan het doen is. Bij zijn lokale buurtsuper staat vandaag een tafel met twee mensen die hem vrolijk te woord willen staan over zijn vraag. De stappen voor een wachtwoord aanvragen worden met hem doorgenomen, hij mag zelf oefenen en hij krijgt te horen waar hij in de buurt heen kan als hij weer zo’n vraag heeft. De volgende keer kan Kasper naar het digitale inloopspreekuur bij hem om de hoek, maar gelukkig lukt het hem voorlopig zelf.

    de digitafel

    Gezocht

    • Partijen die overzicht hebben van locale hulpinitiatieven, samenwerkingspartners die deze DigiTafel regelmatig op hun locaties zouden willen hebben, en partijen die hier werknemers voor zouden willen inzetten of vrijwilligersnetwerken.

    "We hebben bij de kringloopwinkel in Amsterdam gestaan, wat een enorm succes was omdat mensen zich konden identificeren met de problemen die wij schetsten."

    Karima Hazzouti, deelnemer NDT'19
    de digitafel

    Contactpersonen

    Van haar hersens lekker laten kraken op een analyse tot creatief aan de slag met een oplossing; Roosje is van alle markten thuis. Ze weet wat ze wil, laat zich duidelijk horen en gaat voor een oplossing die echt effect gaat hebben in de maatschappij. In het dagelijks leven is ze als PhD-kandidaat gestart bij het Amsterdam UMC (AMC) waar ze onderzoek doet naar de weerkaatsing van licht in menselijk weefsel voor diagnostiek. Karima behaalde haar bachelor in Health and Life Sciences en haar master in Management Policy Analysis and Entrepeneurship in Health and Life Sciences aan de VU. Naast haar passie voor de gezondheidszorg zet Karima zich al jaren in voor verschillende maatschappelijke organisaties, zowel in binnen- als buitenland.

    Karima Hazzouti
    k.hazzouti@nationale-denktank.nl
    Roosje Ruis
    r.ruis@nationale-denktank.nl
    de digitafel

    Bronnen

    1. Europese Commissie, Europe’s Digital Progress Report (EDPR) 2017 Country Profile The Netherlands, 2017, p.5

    donata

    donata

    Aanleiding

    Commerciële partijen verzamelen grote hoeveelheden data van ons. Denk bijvoorbeeld aan de gegevens die op je telefoon worden bijgehouden – locatiegegevens, schermtijdgegevens, berichtgegevens, etc. – of de gegevens die bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn van je verzamelen. Deze data worden ingezet voor commerciële doeleinden,  met name voor gerichte advertenties. Kansen om onze data voor maatschappelijke doeleinden in te zetten blijven echter nog grotendeels onbenut.

    donata

    Oplossing

    Donata is een platform waarop onderzoeksbureaus en goede doelen een hulpvraag kunnen plaatsen. Ze leggen uit welke gegevens ze nodig hebben en wat ze ermee willen doen. Gebruikers kunnen op Donata zien welke hulpvragen er allemaal zijn en kiezen welke ze willen steunen met data op hun smartphone. Ze kiezen zelf welke gegevens ze doneren. Deze gegevens worden vervolgens veilig – zonder toegang voor derden – beschikbaar gemaakt voor de onderzoekers. De goede doelen of onderzoeksinstituten betalen een kostendekkend bedrag aan Donata, zodat het platform gerund kan worden zonder dat de gegevens aan anderen verkocht hoeven te worden.

    • Mijn gevoel bij de Nationale DenkTank is dat het een hele warme club mensen is, en mensen die oprecht een probleem in deze maatschappij willen oplossen.

      Maarten Spaans

      SectormanagerDe Issuemakers
    donata

    Impact

    Met Donata worden we als digitale burgers in staat gesteld onze gegevens in te zetten voor initiatieven waar wij in geloven. Zo kunnen we initiatieven gericht op  maatschappelijke impact kickstarten. Voor onderzoekers biedt Donata een goedkope manier om onderzoek te doen: de gegevens worden immers ‘gratis’ gedoneerd.

    donata

    Toekomstperspectief

    Noah zit in de trein naar zijn werk. Ietwat verveeld pakt hij zijn telefoon erbij en opent de Donata app. Hij scrollt door de verschillende onderzoeken van universiteiten en onderzoeksbureaus, en initiatieven van goede doelen. Hij ziet van alles voorbij komen: sportonderzoek, klimaatonderzoek, NGO’s die dakloosheid willen verminderen. Dan ziet hij een hartonderzoek dat hem aanspreekt. Met de gegevens van zijn hartslag, locatiegegevens, geslacht en leeftijd kan hij onderzoekers van een UMC helpen de oorzaken van hartritmestoornissen beter te begrijpen. Enthousiast selecteert hij wat hij wel en niet wil delen, en drukt dan op ‘doneer’. Zijn gegevens worden nu veilig gedeeld met de hartonderzoekers, zonder dat derden deze data kunnen inzien. Een paar maanden later krijgt Noah een mailtje waarin staat wat de onderzoekers, dankzij de data van Noah en vele anderen, hebben gevonden.

    donata

    Gezocht

    • Onderzoekers en goede doelen die Donata willen gebruiken voor een project.

    “Iemand die een Fitbit draagt, kan zijn of haar hartslagdata beschikbaar stellen voor hartonderzoek. Uiteraard op een veilige manier gedeeld. Het wordt een nieuwe manier van doneren aan een goed doel of initiatief. In plaats van geld doneer je data die je toch al gratis weggeeft.”

    Falko Lavitt, deelnemer NDT'19
    donata

    Contactpersonen

    Met zijn Master Kunstmatige Intelligentie is het geen verrassing dat Falko meedoet aan de Nationale DenkTank van dit jaar. Vol enthousiasme dook hij het onderzoek in naar een eerlijk digitale samenleving. Nu kon hij echt bestuderen wat zijn studie voor maatschappelijk effect heeft. Mees behaalde zijn bachelor aan de University College van Utrecht en master in de filosofie. Er is menig onderwerp waarbij Mees het gesprek naar een meta-niveau weet te trekken, om daar verstrikt te raken in de nuance van de situatie.

    Falko Lavitt
    f.lavitt@nationale-denktank.nl
    Mees van Tooren
    M.vantooren@nationale-denktank.nl
    donata

    Bronnen

      verlicht

      verlicht

      Aanleiding

      De digitale samenleving brengt een continue stroom van prikkels met zich mee, zoals nieuws en notificaties. Deze overprikkeling zorgt voor een laag, maar chronisch niveau van stress doordat mensen altijd ‘aan’ kunnen staan, en dat kan leiden tot burn-out. Huidige oplossingen, zoals schermtijdblokkers, vragen vaak discipline en doorzettingsvermogen. Dit zijn echter juist de eigenschappen die ondermijnd worden door overprikkeling.

      verlicht

      Oplossing

      Verlicht gebruikt dynamische lichttechnologie, gebaseerd op overgangen in de natuur, in de omgeving van individuen om te helpen ontprikkelen. Hierbij doet deze oplossing geen beroep op het individu zelf en wordt technologie op een positieve en innovatieve manier ingezet. De ontspannende werking van de technologie is wetenschappelijk onderbouwd; drie minuten kijken naar een lichtinstrument zorgt voor een verlaagde hartslag en een gevoel van rust (Oosterhaven, 2017; Van Ommeren, 2019). Verlicht kan ingezet worden in verschillende contexten waar mensen snel geneigd zijn hun telefoon erbij te pakken, zoals pauzeruimtes of wachtkamers, maar ook in speciaal ingerichte ontprikkelkamers in het onderwijs. Voor deze oplossing werkt de DenkTank samen met ex-Philips ontwerper Tom Bergman.

      Samenwerking met Tom Bergman

      Voor de oplossing Verlicht werkt de DenkTank samen met ontwerper Tom Bergman. Tom heeft lange tijd bij Philips Electronics als hoofdonderzoeker gewerkt. In 2018 heeft hij Studio Tom opgericht. In deze studio heeft hij onder andere de dynamische lichttechnologie die de oplossing Verlicht gebruikt verder ontwikkeld. Tom is sterk in creatieve oplossingen met veel oog voor wat mensen willen en geeft workshops rondom lichttechnologie. Meer informatie over hem en zijn studio kunt u hier vinden.

      • “Het kwaad zit niet in de digitalisering zelf, maar mensen hebben geen eigen controle meer over prikkels. We reguleren onze aandacht niet meer. Dit trainen is de grootste uitdaging van deze tijd”

        Margriet Sitskoorn

        Professor Klinische Neuropsychologie Universiteit van Tilburg
      verlicht

      Impact

      Verlicht brengt de herstellende effecten die de natuur heeft op onze cognitieve capaciteiten naar publieke ruimtes, scholen en organisaties zonder die natuur letterlijk na te bootsen. Zo creëert het pauzemomenten en onderbreekt het de chronische stress die veel mensen in een digitale samenleving ervaren.

      verlicht

      Toekomstperspectief

      Januari 2025, 07:30. Onderweg naar school wordt docente Yvonne gebeld door een vriendin en daarna vraagt haar man via de app of ze haar afspraak met de tandarts niet vergeet. Aangekomen op haar werk voelt Yvonne zich overprikkeld terwijl de dag nog moet beginnen. Met het lichtinstrument ‘Verlicht’ creëert ze echter in een paar  seconden een oase van rust in haar klas. Zowel haar leerlingen als zijzelf worden aangetrokken tot kleuren en natuurlijke overgangen van licht die op de muur worden geprojecteerd. Na een paar minuten heeft iedereen mentaal even adem kunnen halen en kan de dag beginnen. Ook in de wachtkamer bij de tandarts wordt met lichttechnologie een sfeer gecreëerd die wachttijd aangenaam maakt en omzet tot een rustmoment. Op deze manier maakt lichttechnologie vele omgevingen aangenamer en kan Yvonne ontspannen tijdens momenten waar ze vroeger vaak haar telefoon pakte.

      verlicht

      Gezocht

      • Organisaties, scholen, publieke ruimtes en particulieren die geïnteresseerd zijn in dit product.

      “Onze missie is om mensen te helpen met een gedragsverandering door hun omgeving aan te passen. Wij geloven in de kracht van de omgeving en we vinden het geweldig dat we met onze oplossing een manier hebben gevonden om dit te doen”

      Lieke Groen en Karlijn Hermans, deelnemers NDT'19
      verlicht

      Contactpersonen

      Lieke heeft een achtergrond in de filosofie en organisatiepsychologie. Zij benadert problemen met een analytische blik en werkt met humor en doortastendheid aan projecten. Karlijn zit in het laatste jaar van haar PhD in Contextuele Psychiatrie. Ze is ambitieus en gepassioneerd om maatschappelijke problemen niet alleen in kaart te brengen maar ook op te lossen.

      Lieke Groen
      l.groen@nationale-denktank.nl
      Karlijn Hermans
      k.hermans@nationale-denktank.nl
      verlicht

      Bronnen

      1. Van Ommeren, V. The restorativeness of a dynamic lighting design: Finding optimal complexity on a dynamic lighting design. Master thesis, 2019
      2. Oosterhaven, N. C. Fascinated by dynamic lighting: dynamic lighting scenes with various levels of mystery and complexity evoke effortless attention. Master thesis, 2017

      instantzorg

      instantzorg

      Aanleiding

      Uit onderzoek van de Nationale DenkTank blijkt dat Nederlanders met een chronische aandoening een toenemende onbeantwoorde behoefte hebben aan eigen regie en flexibiliteit in hun zorg.

      instantzorg

      Oplossing

      InstantZorg is een platform waarmee je direct een zorgvraag over je chronische ziekte kan stellen aan een getrainde ervaringsdeskundige. Niet meer lang wachten op een afspraak bij een drukke hulpverlener of een onbetrouwbaar antwoord op een willekeurig forum. Kwaliteit en veiligheid worden gewaarborgd door certificering van de antwoorders en de juiste voorlichting aan de vragers. Het platform is in pilotvorm gestart met Diabetes Mellitus type 1.

      • De DenkTank richt zich dit jaar onder andere op digitalisering in de zorg. Wij helpen onze klanten met het verbeteren van de eigen gezondheid en de juiste weg te vinden in de zorgwereld. Digitalisering kan daar een hele mooie rol in spelen, vandaar dat dit perfect past bij het thema van de DenkTank 2019.

        David de Wilde

        Business Development ManagerZilveren Kruis
      instantzorg

      Impact

      Met InstantZorg worden makkelijke zorgvragen weggehouden uit zorginstellingen. Voor de 120.000 mensen met Diabetes Mellitus Type I gaat dit bijvoorbeeld om 1 miljoen zorgvragen per jaar. Door patiënten sneller en efficiënter bij te staan ontlasten we het zorgsysteem en geven we hulpverleners tijd voor andere zaken.

      instantzorg

      Toekomstperspectief

      Dankzij InstantZorg leven we in een wereld waar patiënten direct de informatie krijgen die ze zoeken. Een wereld waar zorgverleners meer tijd hebben om de complexe zorg te leveren waar zij voor zijn opgeleid.

      instantzorg

      Gezocht

      • Investeerder of partner met wie we onze pilot op kunnen schalen. Applicatiebouwer met ervaring in matching systemen.
      • Medische experts die helpen met kwaliteitswaarborging.
      • Meer participanten voor onze pilots.

      "Als we zo doorgaan werkt in 2040 maar liefst 1 op de 4 mensen in de zorg en kost de zorg ons bijna €10.000 per persoon per jaar."

      Annemarie Berkhout
      instantzorg

      Contactpersonen

      Wouter is een stuiterbal: energiek, positief, speels en soms gewoon niet meer te stoppen. In December 2018 studeert hij af aan de UvA na een master Economie: Markets & Regulation en besloot na een stage dat hij moet gaan ondernemen. Annemarie is PhD kandidaat in de nanofotonica en werkt in de onderzoeksgroep Resonant Nanophotonics bij AMOLF. Wat betreft de online samenleving hoopt ze dat digitale techniek een middel blijft om ons leven makkelijker te maken. Het mag geen doel op zich worden. Martijn schreef zich na zijn studies bij University College Utrecht en SUMMa in voor de Nationale DenkTank om zijn creatieve en ondernemende kant te kunnen inzetten. Met zijn inlevingsvermogen laat Martijn tijdens een Expertforum het hele publiek met onze persona’s meeleven. Tijdens werksessies is hij nooit te beroerd om samen over bijna filosofische levensvraagstukken na te denken.

      Annemarie Berkhout
      a.berkhout@nationale-denktank.nl
      Martijn Scholtemeijer
      M.Scholtemeijer@nationale-denktank.nl
      Wouter de Waart
      w.dewaard@nationale-denktank.nl
      instantzorg

      Bronnen

      1. ■ Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Volksgezondheid Toekomst Verkenning, Synthese, 2018

      terecht

      terecht

      Aanleiding

      Commerciële partijen verzamelen grote hoeveelheden data van ons. Er is gekeken naar het dataverzamelgedrag van de 30 meest gebruikte apps in Nederland, en daaruit blijkt dat een grote Nederlandse nieuwsapp (door 11% van alle Nederlanders gedownload) tot vier keer per dag je locatiegegevens verzamelt voor advertentiedoelen. Ook blijkt dat een parkeerapp je locatie zegt te gebruiken om te weten waar je parkeert – maar ook steeds je locatie opslaat wanneer je de app niet gebruikt.

      terecht

      Oplossing

      Wij organiseren een rechtszaak tegen deze twee bedrijven die overmatig veel locatiedata verzamelen. Op basis van de Algemene Verordening Gegevensbescherming vragen we voor elk van deze twee schendingen €200,- schadevergoeding van de Nederlandse rechter.

      • "Dit zou zo maar eens een landmark case kunnen worden, heel erg interessant.”

        Privacyadvocaat

      • "Hou me op de hoogte. Als de dagvaarding eruit gaat, zet ik het graag in de media.”

        Journalist

      terecht

      Impact

      De impact van een dergelijke zaak is groot. Ten eerste omdat de bedrijven door de rechter kunnen worden gedwongen om hun app aan te passen. Dat heeft een groot effect voor de verzameling van data van in ieder geval 11% van de Nederlanders. Beide zaken vormen daarnaast een belangrijk precedent voor toekomstige privacyschendingen en katalyseren nieuwe potentiële rechtszaken. Dit heeft op zijn beurt een afschrikwekkend effect op andere bedrijven. Door hier vervolgens in de media aandacht voor te vragen, worden ook burgers zich beter bewust van de dataverzamelpraktijken van onze apps.

      terecht

      Toekomstperspectief

      Sandra gebruikt sinds jaar en dag een nieuwsapp om het nieuws te lezen. Ze vindt het leuk om af en toe wat lokaal nieuws te krijgen, bijvoorbeeld als ze met de kinderen een weekendje in de duinen zit. Ze gebruikt daarnaast een parkeerapp om haar parkeerkosten te betalen en, af en toe, te kijken waar de auto ook alweer staat. Het is fijn dat apps op die manier haar locatiegegevens constructief gebruiken, maar het is nog veel belangrijker dat ze niet bang hoeft te zijn dat deze apps misbruik maken van haar data. Want waar vroeger nog veel angst en onduidelijkheid bestond over overmatige dataverzameling, waagt inmiddels geen bedrijf het meer om als Rupsje Nooitgenoeg te veel data te verzamelen. Zowel de overheidsprivacywaakhond als burgers (belangenorganisaties) stappen naar de rechter om hun gelijk te halen. Minimale en gecontroleerde gegevensverzameling is in deze tijd gewaarborgd.

      terecht

      Gezocht

      • Privacyexperts (zowel juridisch als technisch) die interesse hebben in het bijstaan bij deze procedure en maatschappelijke organisaties met interesse in privacy en burgerrechten.

      “Mensen maak zich veel zorgen over privacy. Nu is het tijd voor actie!”

      Bruno Verdam, deelnemer NDT'19
      terecht

      Contactpersonen

      Met een bachelor rechtsfilosofie en master in aansprakelijkheidsrecht in zijn zak kan Bruno zich met recht de jurist van de groep noemen. Bij zijn mede-deelnemers staat Bruno bekend als een scherpe, kritische geest die zijn punten overbrengt met een karakteristieke combinatie van expressieve handgebaren en overweldigend vocabulaire.

      Bruno Verdam
      b.verdam@nationale-denktank.nl
      terecht

      Bronnen

        data to the people

        data to the people

        Aanleiding

        In de online wereld zijn onze democratische normen en waarden niet op hetzelfde niveau gewaarborgd als in de offline wereld. Er bestaat een scheve machtsverhouding tussen dataverzamelaars en internetgebruikers. De meeste internetgebruikers hebben geen idee wat er met hun data gebeurt en democratische controle ontbreekt.

        data to the people

        Oplossing

        Data to the People is een beleidsvisie met concrete aanwijzingen om het huidige beleid te hervormen en uit te breiden. Het bestaat uit drie pijlers. De eerste beslaat datatransacties die een gebruiker niet zou uitvoeren wanneer hij volledig geïnformeerd is over wat er met zijn data gebeurt. Het beleid beschermt burgers tegen dergelijke datatransacties en biedt daardoor betekenisvolle transparantie, ofwel: doet meer dan alleen de burger informeren. De tweede pijler draait om het hervormen van het mededingsrecht. Door de waarde van dataconcentratie hier een onderdeel van te maken, komt er ruimte op de markt voor kleinere bedrijven. In de derde pijler wordt onbehoorlijke datainzet door bedrijven beter gecontroleerd. Momenteel is hier te weinig wet- en regelgeving op waardoor optreden tegen kwalijke democratieondermijnende praktijken lastig is. Middels deze drie beleidsmatige pijlers verkrijgen gebruikers het recht op onbezorgdheid.

        Bekijk het volledige beleidsdocument ‘Data to the people’

        Bekijk de factsheet ‘Data to the people’

        • De Nationale DenkTank geeft energie voor de mensen die bij ons werken. Mij ook overigens, dus dat doen we heel graag.

          Chris van Dijk

          PartnerKennedy van der Laan
        data to the people

        Impact

        Met het creëren van bescherming voor de eindgebruiker ten opzichte van de dataverzamelaar vergroot het beleid de democratische controle op data en kan misbruik, manipulatie en privacy-inbreuk worden tegengegaan op zowel individueel niveau als op het niveau van de democratische rechtsstaat als geheel.

        data to the people

        Toekomstperspectief

        Indra sluit haar smart fridge en zet de slimme thermostaat een graadje lager. Ze kruipt op de bank, slaat haar laptop open en gaat een filmpje kijken. Zonder dat ze zich er bewust van is, heeft ze verschillende datatransacties verricht. Hierdoor hebben een aantal bedrijven data over haar ontvangen. Deze bedrijven kunnen de data voor eigen gebruik bewaren, maar ze kunnen het ook doorverkopen. Zonder dat Indra dat weet. Tenminste, dat was vijf jaar geleden zo.

        Inmiddels is de data van Indra beter beschermd door nieuw (inter)nationaal beleid. Hierdoor kan zij onbezorgd online zijn zonder zich druk te hoeven maken over onbehoorlijk gebruik van haar data door de datareuzen. In de praktijk betekent dit dat de machtsverhouding tussen haar en de datareuzen gelijkgetrokken is, discriminatie tegengegaan wordt en er democratische controle op datastromen is.

        data to the people

        Gezocht

        • Vertegenwoordigers van relevante sectoren, adviesraden, politici, beleidsmakers en besluitvormers.

        "Wij dromen van een wereld waarin dataverzamelaars verantwoordelijk met onze data omgaan. Daarom hebben wij Data to the People geschreven. Dit is een beleidsvisie met concrete beleidsinterventies om onze data collectief te beschermen."

        Elsbeth van den Hazel en Sem Nouws, deelnemers NDT'19
        data to the people

        Contactpersonen

        Elsbeth zet al van jongs af aan haar talenten in om Nederland mooier te maken. Naast het volgen van de twee masters Religie en samenleving & Geschiedenis van politiek en samenleving aan de Universiteit Utrecht, is Elsbeth actief voor verschillende maatschappelijke organisaties. Met haar humor weet ze de groep altijd aan het lachen te krijgen, maar haar zorgzaamheid is ook kenmerkend. Daarnaast doet ze niets liever dan voor een grote groep presenteren. Sem is een ware duizendpoot. Zijn bachelor technische bestuurskunde aan de TU Delft ging hem zo goed af, dat hij besloot er nog een bachelor rechten bij te doen aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, en een bestuursjaar. Door met een eigen, onafhankelijke blik naar een maatschappelijk probleem te kijken hoopt Sem impact te kunnen maken. Hij kenmerkt zich door op rustige wijze zijn blik op een probleem uiteen te kunnen zetten, en het overzicht te bewaren in benarde situaties.

        Elsbeth van den Hazel
        e.vandenhazel@nationale-denktank.nl
        Sem Nouws
        s.nouws@nationale-denktank.nl
        data to the people

        Bronnen

        1. Web Content Accessibility Guidelines
        2. Internetbureau Brthrs Agency, 2019 https://brthrs.nl/onze-missie-een-digitale-wereld-voor-iedereen-digitaal-toegankelijk/aantal-mensen-met-een-beperking/

        inclusiefste website van het jaar award

        inclusiefste website van het jaar award

        Aanleiding

        Voor zo’n 800.000 mensen met een beperking zijn websites lang niet altijd goed toegankelijk (Internetbureau Brthrs Agency, 2019). Wereldwijd is door belangenverenigingen de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG-norm) ontwikkeld als internationale standaard voor toegankelijke websites. Bij commerciële partijen en IT-leveranciers zien we weinig bewustzijn en urgentie om toegankelijker te worden. Hierdoor zijn mensen met een beperking vaak uitgesloten van het zelfstandig gebruiken van websites en webwinkels.

        Lees voor meer achtergrondinformatie het artikel van deelnemers Lotfy Hassan en Bruno Verdam uit het Financieel Dagblad van 9 december 2019: Maak webwinkels ook toegankelijk voor mensen met een beperking

        inclusiefste website van het jaar award

        Oplossing

        Wij willen een jaarlijkse prijs uitreiken aan (online) bedrijven en IT-leveranciers, waarbij mensen met een functiebeperking websites nomineren die zij goed toegankelijk vinden. De website met de meeste stemmen zal dat jaar de ‘Inclusiefste Website van het Jaar Award’ in ontvangst nemen. Wij zullen tijdens de podiumtijd het belang van digitale toegankelijkheid en de (commerciële) voordelen benadrukken. Daarnaast willen we bedrijven informeren over de concrete stappen om aan hun toegankelijkheid te werken.

        • Mijn gevoel bij de Nationale DenkTank is dat het een hele warme club mensen is, en mensen die oprecht een probleem in deze maatschappij willen oplossen.

          Maarten Spaans

          SectormanagerDe Issuemakers
        inclusiefste website van het jaar award

        Impact

        De award zal het bewustzijn over digitale toegankelijkheid vergroten en partijen motiveren door de (commerciële) voordelen van toegankelijkheid duidelijk te maken. Hierdoor zal het normaal worden om toegankelijkheid vanaf dag 1 bij nieuwe projecten te integreren. Het internet wordt hierdoor inclusiever zodat mensen met een functiebeperking meeprofiteren. Daarnaast levert dit webwinkeliers en online bedrijven extra klanten en omzet op.

        inclusiefste website van het jaar award

        Toekomstperspectief

        Charley doet het liefst online boodschappen. Naar de supermarkt gaan kost hem veel energie en moeite omdat hij slechtziend is. Gelukkig worden de meeste websites zo gebouwd dat ze goed toegankelijk zijn en makkelijk te gebruiken met een schermlezer. Charley navigeert met het grootste gemak door de website van zijn favoriete supermarkt, die toegankelijker is dan sommige andere supermarkten. Hoewel de meeste websites heldere taal bevatten en geen onhandige uitklapmenu’s of onlogische links, geldt dit nog niet voor alle websites. Ieder jaar stemt Charley voor de ‘Inclusiefste Website van het Jaar’, waar hij kan aangeven welke websites hij fijn vindt en welke goed voor hem werken. Op die manier complimenteert hij zijn favoriete online winkels en hoopt hij bedrijven die nog geen toegankelijke website hebben te motiveren daar iets aan te gaan doen.

        inclusiefste website van het jaar award

        Gezocht

        • Wij zijn op zoek naar mediapartners met exposure, naar E-commerce en/of webdevelopers.
        • Daarnaast zoeken wij nog financiële sponsors of fondsen.

        inclusiefste website van het jaar award

        Contactpersonen

        Met zijn deelname aan de Nationale DenkTank wil Lotfy vooral maatschappelijke impact maken. Niet alleen door zich daar zelf voor in te zetten, maar ook door zijn omgeving te inspireren. Zit je met je handen in het haar en zie je door de bomen het bos niet meer? Lotfy giet het probleem voor je in een issue tree of matrix. Hij studeerde Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, een opleiding die hij met verve voltooide. Ottalie is een onuitputtelijke bron van energie. Naast de scherpe observaties en artistieke inbreng blijkt ook haar ervaring met Design Thinking, customer journey’s en persona’s bijzonder waardevol. Ottalie behaalde haar master Internationale Marketing aan de Hult International Business School, Londen.

        Lotfy Hassan
        l.hassan@nationale-denktank.nl
        Ottalie Westerink
        o.westerink@nationale-denktank.nl
        inclusiefste website van het jaar award

        Bronnen